Guds frelse
er et, i alle henseender, gennemgribende værk. Det siges sågar i Skriften
(Bibelen), at Gud forbarmer sig over alle mennesker. Tanker om at Gud derfor
har en særlig udvælgelse - eller kærlighed til énkelte individer - er derfor et
forhold man klogt nærmer sig med en vis portion varsomhed.
Titus
kapitel 2. v. 11 "For Guds nåde er
blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker. "
Du tænker
måske selv, at dit liv er respektabelt, retfærdigt og godt? Det modsatte kunne
også være tilfældet - altså at du tænker om dit liv som værende æreløst,
uretfærdigt og trist? For de fleste ligger tilværelsen sandsynligvis spændt ud
mellem det triste, det gode og det retfærdige og uretfærdige (...).
For Gud
derimod spiller det ikke den store rolle, hvordan du selv opfatter værdien og
kvaliteten af det liv du lever - ikke tænkt sådan , at Gud ikke forstår dit liv
samt de omstændigheder og de valg, som har bragt dig til det sted, du befinder
dig i dag - nej for Gud handler det mere om, hvorledes Han ser- og bedømmer
dig. Inden for den ramme bliver du og jeg underlagt Guds øjne - Hans
retfærdighed og dom. Spørgsmålet for du og jeg bliver så: Tør vi lade Gud
bedømme os og lade Hans retfærdighed ramme os?
Romerbrevet
kapitel 3. v. 10-12. "Der er ingen
retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig, ingen, der
søger Gud. De er alle kommet på afveje, alle er fordærvede; ingen gør
godt, ikke en eneste."
Bibelen er
aldeles klar, når den foretager sine diagnoser af den menneskelige sjæl - den
(Bibelen) ønsker ikke at indgå holdnings eller følelseskompromisser med dig og
mig; ligeså lidt som en kræftsyg patient, hverken formår at tænke, føle eller
tale sig bort fra sin sygdom - ligeså lidt kan et menneske, med Guds øjne,
bortforklare sin synd (uretfærdighed). Jf. ovenstående skriftsted fra Romerbrevet.
Når lægen
eksempelvis indkalder familien, for at overlevere de triste nyheder om, at
deres kære mor, far, bror eller søster er blevet syg - må familien herefter
forholde sig alvorligt til den konkrete sygdom - og med lægens hjælp - gøre alt
hvad de formår for at lindre og helbrede den syges smerter, bekymringer og
sygdom. Som menneske
over for Gud, så står vi i præcis samme forhold, som lægen over for patienten.
Ved hjælp af Bibelens Ord, indkalder Gud os til et møde i sin konsultation for
her at fortælle, hvordan det står til med vort liv. Handler vi fornuftigt på
dette møde med Gud - da forholder den enkelte sig - både alvorligt og konkret
til den tale/diagnose som Gud fremsætter.
Her i Guds
konsultation er der både dårlige og gode nyheder - og du får høre begge dele!
Først giver Han dig de dårlige nyheder, eks. i form af romerne 3. vers 10-12. Indholdet får du lov til at tygge godt på,
indtil Han ser, at du har grebet bredden, dybden, højden og længden af disse
ord.
Idet du
herefter begynder at se dig fortvivlet om - kigger Gud fortsat på dig - og
lader dig svede lidt - hvorefter Han nu meget myndigt, mildt og kærligt
fortæller dig Titus 2. 11.
Som du nok
har opdaget - da er dette korte ord som du læser, meget konkret i sit budskab -
men sådan er Bibelens Gud også. Guds tale til mennesket skal ikke fremstilles
dunkelt, kroget, tvetydigt eller uforståeligt. Nej, Ordet fra Gud skal kunne
modtages af enhver, så der som skriften meget tydeligt proklamerer:
" Der bliver en banet Vej, den hellige Vej skal den kaldes; ingen uren færdes på den, den er valfartsvej for hans Folk, selv enfoldige farer ej vild. " Her fra Esajas' bog kap. 35. vers 8.
" Der bliver en banet Vej, den hellige Vej skal den kaldes; ingen uren færdes på den, den er valfartsvej for hans Folk, selv enfoldige farer ej vild. " Her fra Esajas' bog kap. 35. vers 8.
Den banede
vej, er Guds vej til dig, som Han lægger ned for dine fødder. Det er en vej ad hvilken du møder Jesus - hængende på
et korstræ, med sit blod randende ned langs træets stamme. I blodet er der
skrevet et budskab: " Du er renset
for din synd og din skyld - modtag dette ord i dit hjerte, tro det og bekend
det åbent - og da skal du finde ro og hvile for din sjæl. " Sammenskrevet
med inspiration fra Romerne kap. 10 og Mattæus Evangeliet kap. 11.
Som der
indledtes med, da forefindes der ingen eksplicit kærlighed fra Gud til noget
menneske. Guds frelsesplan gjaldt hele menneskeheden, dengang Jesus døde på
Golgatha Kors. Jesus er din stedfortræder - Han døde i dit sted - ja som om du
selv døde dengang Han udåndede, og til sidst opgav sin ånd.
Det
allersidste Jesus selv tænkte på, lige inden han sagde sine sidste ord, det var
DIG! Og, således med dig i tankerne råbte han af sine sidste kræfter: "Det
er fuldbragt." Fra Johannes Evangeliet kap. 19. vers 30.
Gud er ikke længere væk end en bøn ...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar